Przejdź do treści
info@pdsa.pl

Zmiana zawodowych planów, rozwód czy wyjazd za granicę – jest wiele powodów, dla których można rozważać sprzedaż nieruchomości. Jeżeli jest ona obciążona kredytem hipotecznym, właściciel nadal ma prawo ją zbyć, ale musi pamiętać o kilku kwestiach.

Mieszkanie lub dom z kredytem można sprzedać!

Zakup np. mieszkania na kredyt oznacza tyle, że do prowadzonej dla niego księgi wieczystej (a dokładniej do działu IV – hipoteki) wpisał się bank, który od tego momentu jest tzw. wierzycielem hipotecznym. Właściciel nieruchomości w dalszym ciągu może jednak rozporządzać mieszkaniem, domem jednorodzinnym czy halą produkcyjną – nieruchomość wciąż wchodzi w skład jego majątku. Oznacza to, że nie ma przeszkód, aby sprzedać nieruchomość obciążoną kredytem hipotecznym.

Sprzedaż mieszkania z kredytem? Pierwsze kroki skieruj do banku

Od podpisania umowy o kredyt z bankiem mógł minąć rok, pięć lub dziesięć lat. Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto najpierw porozmawiać z przedstawicielami banku. Po co? Najważniejsze kwestie, które należy poruszyć w trakcie rozmowy, dotyczą:

Choć roszczenia banku (czyli kwota kredytu) są zabezpieczone na nieruchomości, to w dobrym tonie jest poinformować pracowników banku o swoich zamiarach.

Sprzedaż mieszkania z kredytem – jak szukać kupca?

Jeżeli zdecydowałeś się zbyć nieruchomość, której zakup został sfinansowany z kredytu, pozostaje znaleźć kupca. Konieczne będzie przygotowanie atrakcyjnego ogłoszenia i umieszczenie go w tematycznych serwisach. Możesz również skorzystać z pomocy eksperta, czyli pośrednika w obrocie nieruchomościami. Po podpisaniu umowy, to pośrednik zajmie się formalnościami związanymi z umieszczeniem ogłoszeń i odpowiadaniem na pytania.

W ogłoszeniu warto zaznaczyć, że mieszkanie jest obciążone hipotekę. Taka informacja jest szczególnie istotna z punktu widzenia osób poszukujących idealnego mieszkania, które także chcą skorzystać z kredytu.

Gdy znajdziesz kupca – jak przeprowadzić sprzedaż mieszkania z kredytem?

Formalności związane ze sprzedażą nieruchomości, na hipotece której widnieje wpis dokonany przez bank, w dużej mierze zależą od tego, czy kupiec zamierza płacić gotówką, czy też ma w planach skorzystanie z kredytu hipotecznego. W pierwszym przypadku formalności jest mniej.

Gdy uzyskasz dokumenty z banku (zaświadczenie o aktualnym stanie zadłużenia i promesę), czas spisać umowę przedwstępną. Nie trzeba jej spisywać u notariusza – możesz ją przygotować samodzielnie. Umowa przedwstępna jest szczególnie ważna dla kupującego, który zamierza sfinansować zakup z kredytu hipotecznego – umowa będzie potrzebna przy uruchomieniu kredytu.

Finalizacja sprzedaży nieruchomości musi odbyć się u notariusza, który sporządzi akt notarialny. Po uregulowaniu płatności przez kupującego (lub bank, jeżeli korzysta on z kredytu) pozostaje jeszcze udać się do swojego banku po dokument, na podstawie którego aktualny właściciel nieruchomości będzie mógł starać się o wykreślenie z ksiąg wieczystych wpisu o ustanowieniu hipoteki na rzecz poprzedniego banku.

Ta strona używa cookies.

Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień w przeglądarce. Więcej informacji.